I Sverige körs det varje år flera speedwaytävlingar. Ibland förekommer också den här formen av tävlingar utomlands. Tävlingarna körs alltid på bana och oftast under kvällstid. I regel lockas ganska stora mängder publik till tävlingarna och det är sällan det finns tomma platser på arenorna.

Anlända till tävlingsplatsen

När man först anländer till tävlingsplatsen finns det en hel del att göra. Man behöver lasta av motorcyklarna och se till att de är redo att starta i loppen. Kanske måste man fylla på bränsle eller andra vätskor. Har man en större plats på tävlingen kanske man också ska montera upp tält för att få lite extra skydd för sol eller regn. Det kan också vara så att man behöver äta lite innan det är dags att börja köra. Ibland kan det också vara läge att samtala lite med andra förare och kanske får man möjlighet att prova banan.

Flera heat

I regel handlar det om att de tävlande kör flera heat efter varandra. Antalet heat är 14 stycken och man kör dem för att man ska kunna kvalificera sig vidare. Man kör sedan en final där de som vunnit i de olika heaten får tävla mot varandra. Alla varv körs motsols, alltså i vänster varv.

Typiskt för motorcyklarna

Inom speedway kör man lätta motorcyklar som kommer upp i rejäla hastigheter. De accelererar snabbt och i ungdomsklasser får de vara på maximalt 150 kubik. I klasser för seniorer får motorcykeln vara på 500 kubik och den drivs av metanol. Ungdomar får köra på bensin, men den ska vara utan tillsatser. Just att motorcyklarna drivs på metanol gör att det ofta finns en specifik doft på och kring banorna.

En annan sak som gör fordonen väldigt unika är att de helt saknar bromsar. Förarna får istället snedställa motorcykeln för att sladda genom kurvorna. Det här kan vara ett lite mer riskabelt moment inom sporten.